lopende projecten

Crash Course Cultureel Ondernemerschap

Crash Course Cultureel Ondernemerschap voor leidinggevenden van kleine culturele instellingen en zelfstandig ondernemers (ZZP'ers) in de cultuursector. Vroegboekkorting tot 15 februari 2017

ATANA in company

De ATANA bestuurders-training in 1 dag - voor bedrijven die hun personeel de tools willen geven maatschappelijk aan de slag te gaan in een bestuur of raad van toezicht.

Crash Course Cultureel Ondernemerschap

01-01-2017 - 04-04-2017





Crash Course Cultureel Ondernemerschap

Inhoud
Binnen de cultuursector is het een uitdaging om financieel onafhankelijk te zijn. Culturele organisaties en ZZPers grijpen daarom steeds vaker naar commerciële businessmodellen om zich verder te ontwikkelen. Maar hoe moet je er aan beginnen? Wat zijn de basisprincipes van cultureel ondernemerschap en hoe vertaal je ze in het praktijk? Tijdens deze crash course ontvang je concrete handvatten op het gebied van leiderschap, ondernemerschap, financiering en marketing. Je werkt aan het creëren van een eigen ondernemende strategische visie en aan het ontwikkelen van praktische vaardigheden die nodig zijn voor een gezonde ondernemende toekomst voor je organisatie. Aan het einde van deze crash course ben je klaargestoomd om succesvolle stappen te nemen richting duurzaam cultureel ondernemerschap van je eigen organisatie.

Doelgroep
Leidinggevenden (zowel zakelijk als artistiek) van kleine culturele instellingen en zelfstandig ondernemers (ZZP’ers) in de cultuursector.

Opzet
De Crash Course Cultureel Ondernemerschap bestaat uit 4 modules; verzorgd door ervaren docenten. Uniek in deze opzet is dat de theorie wordt versterkt door praktijkvoorbeelden. Deze casussen worden behandeld door managers en experts uit culturele instellingen die het onderwerp in de praktijk hebben aangepakt. In de vorige edities deden onder andere het Rijksmuseum, TivoliVredenburg en Scapino Ballet mee.

Data
7, 14, 21, 28 maart en 4 april

Tijd
De modules vinden plaats van 15:30 - 21:00 uur (inclusief eetpauze van 18:00 - 19:00 uur)
De ‘Blik op de toekomst’ vindt plaats van 15:30 – 18:00 uur

Locatie
Cultuur+Ondernemen
Kerkstraat 204, te Amsterdam


Module 1 Persoonlijk leiderschap (Marvin Sutherland )

Persoonlijk leiderschap betekent een gewaagde, ambitieuze toekomstvisie formuleren en uitdragen. Mensen inspireren, coachen en leiden om deze visie te concretiseren en te kunnen realiseren. In deze eerste sessie neem je jouw eigen leiderschap onder de loep. Waar sta je nu en waar wil jij met jouw organisatie naartoe? Hoe wil je als leider zijn en wat wil je betekenen voor jouw team, klanten, bezoekers en stakeholders.

Module 2 Marketing (Marjolijn Blok)

Marketing wordt in de culturele sector steeds belangrijker. Maar hoe haal je het meeste uit je marketinginvesteringen? Wat is goede marketing en waaraan dient het te voldoen om successen te behalen? Marjolijn neemt je mee in de wereld van marketing en laat zien wat nodig is om nieuw publiek te verleiden maar ook om meer klanten te werven. Ook je eigen marketingaanpak kan onder de loop worden genomen en je krijgt praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.

Module 3 Cultureel ondernemerschap (Marion Beltman MSM)

Er zijn veel definities van cultureel ondernemerschap in omloop. Het belangrijkste is, wat werkt in de praktijk en vanuit welke artistiek-culturele visie wordt gewerkt? Hoe krijg je het in een cultureel tijdperk van overleven voor elkaar dat je met focus, inzicht en overzicht werkt en rendement behaalt. Dan is het handig om je verdienmodel scherp te hebben. Daarbij speelt ook de levensfase van je bedrijf, je markt en datgene wat je in de markt zet een rol. En wie weet vallen er gedurende de training nog een aantal beperkende overtuigingen omver.

Module 4 Financieringsmix (Erika Happe)

In deze module staat het creëren van een gezonde financieringsmix en het vergroten van eigen inkomsten centraal. Alle financieringsbronnen die voor een culturele instelling en ondernemer relevant zijn, worden in deze module in een helder en samenhangend kader bijeen gebracht. Hoe kun jij er voor zorgen dat het creëren van eigen middelen onderdeel is van een integraal financieringsbeleid. Uit welke componenten bestaat dat? Hoe verhouden die zich tot elkaar? Welke competenties zijn daarvoor nodig? Waar ligt jouw verdienpotentieel? Na deze module weet je welke verschillende financieringsbronnen er zijn; hoe ze onderling samenhangen; welke financieringsvorm jij inzet voor welk doel en hoe je dat intern organiseert.

Module 5 Blik op de toekomst (Marvin Sutherland)

Tijdens deze bijeenkomst gaan we terug naar de persoonlijke doelen die je bij de start van de training hebt geformuleerd. Er is ruimte voor prangende vragen die na afloop van de cursus naar boven zijn gekomen en we blikken vooruit op de toekomst. Een sessie waarin je de kans krijgt gedachten met elkaar en met de docent uit te wisselen en te zien hoe je de opgedane kennis in de praktijk gaat toepassen.

Omvang groep
Minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers.

Tarief
De training inclusief maaltijd en lesmateriaal kost € 975,= ex btw .
Tot 15 februari 2017: € 895,=, ex btw (vroegboekkorting)

Informatie en aanmelden

Meer informatie opvragen of inschrijven voor de training kan via info@binoq.nl of bel naar 020 514 1380.


Docenten van de Crash Course zijn:

Marvin Sutherland
Marvin heeft zijn sporen verdiend bij verschillende adviesbureaus (o.a. KSG/Berenschot) en heeft opdrachtgevers als SNS Reaal groep, Cisco Systems, Houthoff Buruma, Centric, ABN-AMRO, Kema BV, Microsoft, CoolCat en Securitas ondersteund om nog succesvoller te zijn. Marvin ondersteunt als consultant/coach en Business Katalysator mensen bij het optimaal benutten van leiderschap en ondernemerschap, waardoor zij gaan excelleren.
essentialbi.nl

Marjolijn Blok
Marjolijn heeft jarenlange ervaring binnen het marketingvak. Zij is sinds 2012 eigenaar van haar eigen marketingbureau, MissieMarketing en is momenteel werkzaam voor het Gelders Orkest. Daarvoor was zij o.a. werkzaam als marketingdirecteur bij VNU media en Hoofd Marketing van Thomas Cook Nederland. In 2010 was zij genomineerd als Marketeer van het Jaar.
missiemarketing.nl

Marion Beltman MSM
Vanuit haar eigen bureau en via diverse intermediairs begeleidt Marion culturele instellingen, podia, centra creatieve dagbesteding, ontwerpbureaus, creatieven, theater- & dansmakers en kunstenaars naar meer zakelijkheid en strategie. Dit verzorgt zij vanuit haar achtergrond als bestuurskundige met een kunstopleiding. Zij bekleedde ruim dertien jaar beleids- en leidinggevende functies op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en werkt sindsdien als zelfstandig organisatieadviseur, cultuurmarketeer, businesscoach en trainer. Momenteel werkt ze als directeur a.i bij podium RASA en was ze zakelijk leider van het Scholingsfonds voor Kunst en Cultuur in Amsterdam.
marionbeltman.nl

Erika Happe
Erika heeft jarenlange ervaring in de sector filantropie o.a. bij het VSB Fonds. In haar huidige werk als programmamanager markt ontwikkelen bij Cultuur-Ondernemen begeleidt en adviseert zij organisaties en kunstenaars/creatieven onder andere bij het bepalen van hun financieringsmix en het opstellen van hun ondernemingsplan. Zij is als trainer/coach verbonden aan Wijzer Werven. Daarnaast doet zij de fondsenwerving van Stichting De Schoolschrijver. Verder geeft zij regelmatig les in en verzorgt zij presentaties over financieringsmix, fondsenwerving en sponsoring.
cultuur-ondernemen.nl/medewerkers/erika-happe



Deze cursus wordt georganiseerd door: 



 




terug naar overzicht