lopende projecten

ATANA in company

De ATANA bestuurders-training in 1 dag - voor bedrijven die hun personeel de tools willen geven maatschappelijk aan de slag te gaan in een bestuur of raad van toezicht.

Crash Course Cultureel Ondernemerschap

Wegens succes wordt i.s.m. Cultuur-Ondernemen de Crash Course Cultureel Ondernemerschap voor managers en leidinggevenden herhaald. Korting bij aanmelding voor 1 oktober! Start: 30 oktober.

TWITTER

Lees de binoq atana twitter!

Cultuur-Ondernemen

Cultuur-Ondernemen stimuleert ondernemerschap bij culturele organisaties, creatieven en kunstenaars.

Crash Course Cultureel Ondernemerschap

20-01-2014 - 25-12-2014



Inhoud
Culturele instellingen staan voor grote uitdagingen. Subsidies zijn verlaagd, inkomsten staan onder druk. Hoe kunnen culturele instellingen dezelfde hoogwaardige artistieke kwaliteit blijven leveren en meer bezoekers aantrekken? Tijdens deze crash course ontvang je concrete handvatten op het gebied van leiderschap, ondernemerschap, marketing en verandermanagement.
Je werkt aan het creëren van een eigen ondernemende strategische visie en aan het ontwikkelen van praktische vaardigheden die nodig zijn voor een gezonde ondernemende toekomst voor je organisatie.
 
Doelgroep
Managers en leidinggevenden (zowel zakelijk als artistiek) van (middelgrote) culturele instellingen en zelfstandig ondernemers in de cultuursector.

Opzet

De Crash Course Cultureel Ondernemerschap bestaat uit 4 modules; verzorgd door ervaren docenten. Uniek in deze opzet is dat de theorie wordt versterkt door praktijkvoorbeelden. Deze casussen worden behandeld door managers en experts uit culturele instellingen die het onderwerp in de praktijk hebben aangepakt.

Najaar 2014

30 oktober - Persoonlijk Leiderschap
              Docent: Marvin Sutherland
4 november - Cultureel Ondernemerschap en innovatie
             
Docent: Giep Hagoort
              Casus: Scapino Ballet

11 november  - Marketing
             
Docent: Marjolijn Blok
              Casus: Rijksmuseum
18 november  - Verandermanagement
             
Docent: Rosanna Duttenhofer
              Casus: Vredenburg
2 december - Blik op de toekomst
             
Docent: Marvin Sutherland

Tijd:

De modules vinden plaats van 15.30 - 21:00 uur (inclusief eetpauze van 18:00 - 19:00 uur)

De ‘Blik op de toekomst’ vindt plaats van 15:30 – 18:00 uur

Locatie
Kerkstraat 204, te Amsterdam


Module 1 Persoonlijk leiderschap – door Marvin Sutherland 

Persoonlijk leiderschap betekent een gewaagde, ambitieuze toekomstvisie formuleren en uitdragen. Mensen inspireren, coachen en leiden om deze visie te concretiseren en te kunnen realiseren. In deze eerste sessie neem je jouw eigen leiderschap onder de loep. Waar sta je nu en waar wil jij met jouw organisatie naartoe? Hoe wil je als leider zijn en wat wil je betekenen voor jouw team, klanten, bezoekers en stakeholders?

Module 2 Cultureel ondernemerschap en innovatie – door Giep Hagoort
Er zijn veel definities van cultureel ondernemerschap in omloop. Interessante innovaties op het gebied van alternatieve financiering en Do It Yourself/Do It Together verdienmodellen duiken overal op. Het belangrijkste is, wat werkt in de praktijk en vanuit welke artistiek-culturele visie wordt gewerkt? Hoe krijg je het in een cultureel tijdperk van overleven voor elkaar dat intern en extern de neuzen dezelfde kant opwijzen?

Casus: Scapino Ballet

Scapino Ballet heeft een innovatieve geest en blijft zich vernieuwen. Tegelijkertijd is het dansgezelschap nog steeds in grote mate afhankelijk van subsidies; dit moet minder worden. Welke omslag is nodig om ondernemender te worden en meer eigen inkomsten te genereren? Peter Jansen, hoofd bedrijfsvoering Scapino Ballet, ontwikkelt een nieuwe aanpak en licht de tools toe die Scapino Ballet toepast om zich keer op keer te vernieuwen.


Module 3: Marketing - door Marjolijn Blok

Marketing wordt ook in de culturele sector steeds belangrijker. Maar hoe haal je het meeste uit je marketinginvesteringen? Wat is goede marketing en waaraan dient het te voldoen om successen te behalen? Marjolijn neemt je mee in de wereld van marketing en laat zien wat nodig is om nieuw publiek te verleiden en je bestaande achterban te behouden. Ook je eigen marketingaanpak kan onder de loop worden genomen en je krijgt praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.
Casus: Rijksmuseum
Met meer dan 2 miljoen bezoekers was 2013 een recordjaar voor het Rijksmuseum, dit kwam mede door de heropening en de optimale inzet van marketing. Het museum wil meer binding krijgen met haar doelgroepen en bezoekers blijvend bij het museum betrekken. Hiervoor is een nieuwe bezoekersstrategie nodig. Welke tools worden hiervoor ingezet? Wat zijn de succesfactoren en wat de uitdagingen? Marjolijn Meynen, hoofd communicatie en marketing Rijksmuseum, licht de marketingpraktijk van het museum toe.

Module 4: Verandermanagement - door Rosanna Duttenhofer

Veel organisaties zijn vanwege alle bezuinigingen gedwongen zichzelf ‘opnieuw’ uit te vinden. Veranderen doe je van binnen uit; je moet voelen dat je met elkaar in beweging komt. Bepaal eerst wat voor type veranderaar je bent (kleurentest) en breng de risico’s voor de continuïteit in kaart. Het motief (waarom), de boodschap (hoe) en het perspectief moeten duidelijk zijn. Hoe speel je vervolgens in op gevoelens en gedrag om acceptatie te creëren? En hoe vertaal je kritische succesfactoren naar effect-indicatoren?

Casus: Vredenburg

Vredenburg stond de afgelopen twee jaar voor grote uitdagingen: een nieuw gebouw, een nieuwe locatie, de bezuinigingen en tegelijkertijd een grote fusie van drie instellingen. Het samengaan van deze verschillende bloedgroepen en de veranderingen hadden grote impact op de bedrijfsvoering en drongen in alle gelederen van de organisatie door. Nanette Ris, directeur Vredenburg, vertelt hoe zij deze uitdagingen heeft aangepakt en het veranderproces met succes richting heeft gegeven en doorgevoerd.


Blik op de toekomst – door Marvin Sutherland

Tijdens deze bijeenkomst gaan we terug naar de persoonlijke doelen die je bij de start van de training hebt geformuleerd. Er is ruimte voor prangende vragen die na afloop van de cursus naar boven zijn gekomen en we blikken vooruit op de toekomst. Een sessie waarin je de kans krijgt gedachten met elkaar en met de docent uit te wisselen en te zien hoe je de opgedane kennis in de praktijk gaat toepassen

Omvang groep
Minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers.

Tarief
De training inclusief maaltijd en lesmateriaal kost € 975,= ex btw 
Aanmelden voor 1 oktober 2014 geeft € 50,= korting => € 925,=


Informatie en aanmelden:
Meer informatie opvragen of inschrijven voor de training kan via info@binoq.nl of bel naar 020 514 1380.

De docenten

Marvin Sutherland

Marvin Sutherland heeft zijn sporen verdiend bij verschillende adviesbureaus (o.a. KSG/Berenschot) en heeft opdrachtgevers als SNS Reaal groep, Cisco Systems, Houthoff Buruma, Centric, ABN-AMRO, Kema BV, Microsoft, CoolCat en Securitas ondersteund om nog succesvoller te zijn. Marvin ondersteunt als consultant/coach en Business Katalysator mensen bij het optimaal benutten van leiderschap en ondernemerschap, waardoor zij gaan excelleren.


Giep Hagoort

Giep Hagoort is emeritus hoogleraar Kunst en Economie aan de Universiteit Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hij is tevens founder van de Amsterdam School of Management en onlangs aangesteld als hoogleraar kunst & wetenschap aan de Ilja State University. Giep Hagoort introduceerde het begrip cultureel ondernemerschap in december 1992.


Rosanna Duttenhofer

Rosanna Duttenhofer is consultant bij OSG advies, zelfstandig ondernemer en voormalig directeur Creative College van het ROC Midden Nederland. Daarvoor was zij directeur bedrijfsvoering bij het Openbaar Ministerie en heeft diverse andere managementfuncties bekleed in zowel het bedrijfsleven als in de publieke sector. Rosanna vervult diverse bestuursfuncties in de culturele sector. Ze is ambitieus en gedreven, resultaatgericht met oog voor de mens en goed in het richting geven van verandertrajecten.

Marjolijn Blok
Marjolijn Blok heeft jarenlange ervaring binnen het marketingvak. Zij is sinds 2012 eigenaar van haar eigen marketingbureau, MariMar Interim Marketing, en is momenteel werkzaam voor het Gelders Orkest en KWF. Daarvoor was zij o.a. werkzaam als marketingdirecteur bij VNU media en Hoofd Marketing van Thomas Cook Nederland. In 2010 was zij genomineerd als Marketeer van het Jaar.

De training wordt georganiseerd door

 
i.s.m.




terug naar overzicht